Jubileum event TopCareerz
Het werd ineens heel persoonlijk op het jubileum event van werving & selectiebureaus NewRoadz en TopCareerz in theater Odeon afgelopen vrijdag. Spreker en gastheer Hans van Breukelen legde Henk Visscher, Gerben Visscher en Richard Veurink het vuur na aan de schenen. Want als zij voortaan ‘We Identify Winners’ zeggen, wie is dan ‘We’?
Het initiatief
Staand op het grote podium van de Hemminkzaal in Odeon namen Henk, Gerben en Richard de genodigden mee in de geschiedenis en toekomst van recruitment door NewRoadz en TopCareerz. Tien jaar terug begon NewRoadz vanuit een initiatief van Henk Visscher. “Het was Gerben die bedacht het op een ‘z’ te laten eindigen, want de variant met een ‘s’ was al in gebruik”, verduidelijkte Henk lachend.
Sinds vorig jaar kwam daar TopCareerz bij, een zusje van NewRoadz, onder leiding van Richard Veurink. “We willen voor bedrijven in de sectoren financiële dienstverlening, ICT, industrie en infra doen wat we al jaren bij NewRoadz doen”, zo legden ze uit.
Meer dan slogan
Maar wat dat dan precies is, daar mocht het drietal van Hans van Breukelen wel wat meer over zeggen dan ‘alleen’ hun nieuwe slogan ‘We Identify Winners’ te presenteren. En niet zonder eerst wat over zichzelf en elkaar te vertellen. Van Breukelen trapte zelf af met een foto van zijn eerste kleinkind en zijn gezin, waarbij hij een inkijkje gaf in zijn eigen familiegeschiedenis. “Je ziet me hier bij de bruiloft van mijn dochter. Voor ons een emotioneel moment.”
Geen cv-schuivers
Henk: “We willen het echt met de klant samen doen. We zijn geen cv-schuivers. Wij kunnen hier nu staan, omdat onze klanten samen met ons willen zoeken naar de beste mensen voor hen. We willen een partner zijn.” Gerben voegde daaraan toe: “We stellen onverwachte vragen. Kandidaten die bij ons voor een vacature komen, vragen we niet naar vaardigheden en competenties. We willen eerst weten wie zij zijn!”
Beide benen
Op de vraag wie dan de gebroeders Visscher zijn, daar mocht Richard van de oud-international antwoord op geven. “De broers Visscher kunnen elkaar heel snel, heel enthousiast maken. Als een van de twee voor is, gaat de ander gauw mee. Ik merk dat ik ze soms met beide benen weer op de grond mag en kan zetten.”
Spannend
Gevraagd naar een typering van hun broederschap, biechtte Henk op dat in de week naar het event toe er nog flink werd gebotst. De gedachte aan een zaal vol met relaties, ging ze bepaald niet in de koude kleren zitten. “Maar bij ons werkt het zo: als we merken dat er iets zit, dan spreken we het uit. En dan is het ook goed.”
De klant wint
Maar al dat denken en spreken over ‘We’ moet wel ergens toe leiden, vond ook Van Breukelen. Het drietal mocht daarom kauwen op de vraag waar hun prikkelende slogan dan uiteindelijk over gaat. “Wanneer wint een klant voor jou Henk?”, vroeg Van Breukelen vervolgens, waar hij grijnzend aan toevoegde: “Ja, die vraag hadden we niet voorbereid, maar geef toch maar antwoord.”
Identiteit
Henk: “In het bedrijfsleven zijn de eerste honderd dagen de wittebroodsweken. Maar als een klant daarna opbelt en zegt dat het past en het goed gaat, dan word ik in ieder geval heel blij. Want dan heeft de klant gewonnen.” Van Breukelen: “En de kandidaat?” Henk: “Als die precies hetzelfde zegt. Voor ons gaat het er niet om zo veel mogelijk kandidaten te bemiddelen. Het gaat om de juiste kandidaat te vinden, passend bij de identiteit van de opdrachtgever.”
Verliezen
“En wanneer verlies je?” Henk: “Wanneer ik de wedstrijd niet mag spelen. Wanneer ik het gesprek niet krijg. Dan gebeurt er vanbinnen heel veel met me. Ik baal als we niet de kans krijgen de verbinding te maken en het vertrouwen te winnen. Maar als ik in gesprek kom en ik krijg dan de opdracht niet, dan kan ik ervan leren en dat is winst. Dus ja, we kunnen winnen, al verliezen we.”
KNVB
Van Breukelen ontkwam zelf ook niet aan een paar wedervragen. Zo wilde Henk weten waarom hij op zijn zestigste, na een succesvol leven als voetbalprof en international, alsnog koos voor een functie in de frontlinie, als technisch directeur bij de KNVB.
“Ik zal nooit vergeten hoe sterk dat gevoel van samen was. Die verbondenheid toen we de zegetocht vanuit Eindhoven naar Amsterdam maakten, nadat we Europees kampioen waren geworden. Zwart, wit, arm, rijk, Ajax of Feyenoord supporter, ineens waren we allemaal verbonden. Ik wil er heel graag aan bijdragen om dat opnieuw met elkaar te bereiken, met het voetbal als bindmiddel. En natuurlijk wil ik dat we gewoon op het WK staan in 2018.”
Winnen is…
Wat winnen dan precies is, daar werd en wordt nog over doorgepraat. Voor Van Breukelen, zelf auteur van een boek over ‘Winnen’ is dat in ieder geval: “Winnen is het maximale uit jezelf halen, daar plezier aan beleven en dat delen met de mensen om je heen.” Het jubileum event werd afgesloten met een adembenemende, muzikale bijdrage van Jan Vayne en zangeres Nienke van der Vegte, die samen ‘The Winner Takes It All’ van Abba ten gehore brachten.
Boek
Binnenkort verschijnt een boek over ‘We Identify Winners’ van NewRoadz en TopCareerz waarin Henk Visscher, Gerben Visscher en Richard Veurink hun kijk op werving & selectie verder toelichten met anekdotes, bijdrages van andere ondernemers en inzichten vanuit de wetenschap.
https://www.youtube.com/watch?v=YI5jv75itQw&feature=youtu.be